История на град Троян

ТРОЯН

Иван Пейковски / 1965


В нашата земя има много градове с хилядолетно минало. Има и градове, чиято летопис изпълва още непожълтели страници. Поколения от будни българи са изграждали историята и на едните, и на другите с родо­любиви дела. Понякога младите градове са избързвали и оставяли зад себе си свои побратими с дълга исто­рия. И защо не? Младостта всякога е дръзка и смела.
           Преди пет века, край стария римски път през плани­ната Хемус, Троян изникнал като малко крайпътно се­лище на колибари. В същност това е времето, в което се създават и други старопланински селища. История­та сочи със сигурност: този най-висок проход през пла­нината е преминавам неведнъж много преди нашата ера. Обаче никой не се е спирал задълго в тази част от поречието на Бели Осъм, там където е днес Троян.
           Защо?
          Древните поети и историци рисуват определено су­ровия образ на планината. Легендите говорят: Хемус - „най-високата планина в света, бил покрит винаги със снегове; Хемус - „сребърната планина, изпращал по света бурите и ветровете. По-късно траките разширили и допълнили тези представи. Хемус вече е „цар на три морета. Хемус най-после е тракийски воин, който за­гива в битка срещу Византион, без да победи.
           При цялата си фантастичност всяка от тези легенди крие и някаква истина. Безспорното в случая е едно - Хемус е бил студена, сурова и страшна планина. А хората винаги са търсили да заселят земи, където при­родата е по-благосклоина към тях.
           Сигурно затова тук възникнало селище далеч по-късно от села като Никюп или Арчар, съществували пре­ди нашата ера, и дори след оформилите се преди десе­тина столетия   Етрополе, Чипровци и други.
           Повече от три века Троян съществува някак неза­белязано, сякаш скрит в обширните букаци. В години­те под робство той не е разчитал на ничие благоволе­ние. Имал е само едни хора с работни ръце и пъргав ум. Те са го измъкнали от сянката на горите, за да го изве­дат едва преди сто години сред българските градове. Оттогава започва неговата градска летопис.
           Тези сто години... Не всички от тях Троян е изминал с равномерна крачка. Има години от неговото минало, в които летописецът не е намирал нищо особено за от­белязване. Има години обаче, през които Троян е оста­вял подире си дела, които сякаш са надминавали ръста му. Те са текли бързо и шумно. Като буйните води на Бели  и Черни  Осъм.
           До неотдавна той беше град с тихата романтика на старопланинските ни градове. Стари къщи, притиснати от тежки каменни плочи на покривите; тъмни и непри­ветливи занаятчийски дюкяни; тесни и криви калдъръ-мени улички, измитани от ранобудни чираци, преди да е  настъпил денят.
Пътникът можеше да се захласва с часове, наблю­давайки живота на главната троянска улица. Можеше да гледа калпаците, изпънати на дървените калъпи и наредени по тротоарите. Можеше да се любува на шаре­ните стомни на грънчарите. Можеше да се диви на чудноватите черти  и резки по раклите. Пък и малко ли хора са виждали прочутата троянска стока по градове и села, навсякъде, гдето е спирал керван от Балкана! Троян,  какъвто беше...
От кой да е околен хълм градът се вижда ясно като на длан. Обгърнеш ли с поглед този дивен кът, може би най-красивият от целия Хемус, той ще те покори със своята прелест. Вълшебна броеница от хълмове го об­гражда от всички страни и му придава неповторима красота. Белишките височини, Телчерево, Равни рът, Ка-пнчио, Черяшов дял, Радево, Янколица, Бялото камъне, Церито, Турлата, Буковец - ето непосредственият изток и запад, север и юг на Троян. Погледнеш ли откъм Бу­ковец Троянската планина, колко още хълмове ще се открият, наредени един зад друг. Човек има чувството, че вижда бушуващ океан, чиито яростни вълни са вие-запно замръзнали. Само река Бели Осъм прорязва пръстена около града и под него се слива със своята по­сестрима - Черни Осъм. Събрали водите на много по­тоци от Козя стена до Лмбарица, двете тръгват дружно към равнината, успокоявайки все повече своя бяг.
Троян е част от нашата родина. Огънят и на това ба­щино огнище не е угаснал. Живи са искрите от него. Те и днес разпалват дълбоко родолюбиви чувства и раз­мисли.

Пътят е живот

Осъмски легенди, приказки и догадки за далечната древност...
Времето не е пощадило следите на далечните засел­ници на тези места. Толкова по-трудно историкът мо­же сега да възстанови от почти забравените предания една пълна  и вярна картина.
Отдавна е угаснал пожарът на битките в тази част от долината на Осъм. Почиват и тук много мъртъвци, които нищо не могат да ни кажат. Тъй малко са вещест­вените паметници от вековете на новата ера. Не само за­щото Троян е възникнал сравнително късно. В годините под турско владичество той е подлаган неведнъж на огън и меч. Кърджалии са го грабили и опожарявали три пъти, а може би и много повече - хрониките не всичко са отразили, а и самите те не са били щадени от огъ­ня. Непосредствено преди Освобождението, турски башибозук опожарява до основи Троян. А пепелта на по­жарите и забравата бързо забулва следите на миналото.
Миналото... То е зарито в древни могили. Крие се в имената на реки и местности. Скътано е в стари песни и разкази. Тях огънят не е могъл да гори, те са наджи­вели вековете.
Но могат ли те да ни разкажат всичко?
Историкът на българите - Константин Иречек, сочи, че долината на Осъм се обитавала от тракийското племе кробизи. Това са първите сведения за хората, живели по бреговете на реката. Обаче в Троян и близко до него няма открити изкусни творби оттогава, както в други места на българската земя. В града е разкопан през 1910 г. един могилен гроб, в който освен човешки кости са намерени добре запазени игли за шиене на дрехи (фубули) от бронзов тел и железни копия. Тази находка археолозите отнасят към V - III столетие преди н. е. Това е всичко.
Може би в околностите на Троян са зарити и други спомени от тракийско време. Археолозите тепърва ще ги откриват и навярно ще допълнят представата ни за бита и културата на тракийските племена.
Траките оставили все пак трайни следи. Няма съм­нение, че те са дали името на реката. Отначало тя се наричала Азамус, Аземус, Осмус и най-после - Осъм. В. Томашек е склонен да тълкува Азамус като „неумо­рим", Ст. Младенов като „река”, „течение”, а Д. Дечев и акад. Вл. Георгиев търсят произхода на думата от „ка­мък”, или „каменен”. Акад. Вл. Георгиев счита наимено­ванието на реката като едно доказателство, че най-древ­ното население в тая област е било от индоевропейски произход. Всяко от тези твърдения има свое основание. Осъм е и неуморим, и река, неговото корито е камени­сто, а водите му влачат при пълноводие камъни. Име­ната Бели и Черни са чисто български.
Така или иначе, реката и Балканът, от който тя из вира, са били винаги живи свидетели на важни истори­чески събития, много преди създаването на Троян. .Про­лезът през планината е бил още преди нашата ера вър­вище на много племена и народи. Според проф. Г. И. Кацаров проходът е бил разработен още около 480 г. от тракийското племе одриси, населявало долното тече­ние на Марица. Вероятно минаването по тази тогава са­мо пътека било наложено от многобройните конфликти на одрисите със северните им съседи - скитите, сродни на траките племена. Иречек отбелязва, че тук е превел войските си Александър Велики в своя поход срещу независимите траки в 334 г.
В началото на нашата ера над Балканския полуос­тров се надвесила сянката на античния Рим. Римски ле­гиони преминали Хемус, за да покоряват тракийските племена. Храбрите и войнствени траки, населяващи Ми­зия, се принудили да сложат оръжие пред тази сила. Ала даките, техните съплеменници отвъд Дунав, не се покорили. Реката не била винаги пречка за тях. Зиме, когато замръзнела, даките нахлували на коне, оплячкос-вали и разорявали селищата в Мизия - новата римска провинция.
По десния бряг на Дунав били издигнати римски кре­пости, организирани били военни лагери, за да възпират нападенията на даките и съпътствуващите ги племена. Пътища разсекли планините, издигали се мостове и укрепления. Император Марк Улпий Траян (98-117 г.) успял да се справи след две тежки войни с войнолюби-вите даки. Както своите предшественици, така и той ис­кал да запази за дълго сигурността на завоеванията си откъм  север.
Новите пътища дали живот на много нови градове и села. Виа вита... Пътят е живот! Така гласи една древ­на  римска  мъдрост.
Историкът Павел Орозий свидетелствува, че Траян - щастливият победител на даките, не бил ощастливен с нито един собствен син, който да го наследи. Ала него­вото име било обкръжено от ореола на гръмка слава. Тя е наследникът на Траян. В много славянски предания той бил поставян наред със самите богове. Бил владе­тел на 70 извора, от които бликало разтопено чисто зла­то и сребро. Явявал се ту като същество с три глави, ту с восъчни крила, ту с кози уши.
Колосалното римско строителство на Балканския полуостров незаслужено се приписва само на Траян. За­това Амиан Марцслин казва, че наричали понякога Траян иронично „лишей”. Името му се лепяло също като лишей  върху стени, паметници и камъни.
Такъв е случаят и с римския път през Хемус. От VI в. насам той носи името на Траян, макар че пътят не е строен от него. Първото известие за римските пътища в Тракия е от 61 г. от н. е. Един надпис върху камък, на­мерен при с. Михилци, където е била една от станциите на „Траяновия” път, гласи, че Нерон заповядал да се построят странноприемници и приюти за пътниците и държавните чиновници. Този надпис показва, че при им­ператор Клавдий Цезар Нерон (37-68 г.) пътят вече е съществувал. По времето на Траян той добил особено важно значение и затова Гавр. Кацаров приема, че тък­мо тогава е бил поправян и продължен до Траяновите градове в Мизия. Пътят започвал от римските оръжей­ни на Средни Дунав-Нове (местността „Стъклен” до Свищов) и Ескус (до с. Гиген) - седалище на V ма­кедонски легион, и стигал до Филипопол (Пловдив), где­то се свързвал с главния път от Белград за Цариград. Троянският проход е изобщо най-пряката връзка меж­ду Мизия и Тракия. Поради това военният път през не­го станал един от най-важните пътища на Римската им­перия. С това се обяснява и особеното старание, с кое­то е построен през средната, най-висока част от хребета на Стара планина, на височина 1523 метра.
Сведения за пътя ни дава преди всичко Певтингеровата карта. В този римски пътеводител са посочени и три­те станции, намиращи се в непосредствена близост до Троян: Состра при с. Ломец, Адрадицес при махала Ка­мен мост и Монтемно при днешното туристическо град­че до прохода.
Останки от строените с не по-малко старание крепо­сти са запазени до наше време. При с. Ломец, на 22 км по пътя от Ловеч за Троян, Каниц открил останки от цял античен град и крепост. Тук е открита особено цен­на находка от бронзови колониални монети. Между тях има монети от Одесос (Варна), от Сердика (София), от Никополис ад Иструм (с. Никгоп, Търновско) - „града на победата” над даките, от Пауталия (Кюстендил) и от други градове.
Над Троян, при устието на р. Кнежа, при м. „Камен мост” е бил мансионът (нощна квартира) Адрадицес, чието име означава „при полите” на планината. Станцията Монтемно, която носи името на планината, е би­ла близко до билото и е имала проходна крепост. От двете страни на пътя и край отклоненията от него край селата Добродан, Калейца и Белиш са били построени единични кули и кастели, крепости с кули за защита на пътя. По тези места също са намирани монети, колони с надписи, глинени тръби  и украшения.
След разпадането на Римската империя пътят през Троянския балкан бил изоставен и преминавай пак са­мо по време на войни. Около 601 г. ромеите удържали най-бляскавата си победа над варварите отвъд Дунав. Византийският стратег Коментиол потеглил от Нове към Филипопол. Без водач той не се решавал да мине по „пътя на Траяна”. Местните жители не му съдействува­ли и той посякъл двама, вбесен от отказа им. Едва тога­ва му казали, че има на 12 мили от Нове човек, който по­знава  пътя.
Старецът отказвал да тръгне, колебаел се и преду­преждавал - пътят е мъчнопроходим, особено зиме, повече от 90 години не бил преминавай. Обаче Коментиол бил   непреклонен.
„...И понеже взело връх необмисленото му реше­ние - пише Теофилакт Симоката в историческата си творба „История” (живял между 610-641 г.) - ромейските войски започнали пътуването. През тези дни на­стъпил голям и страшен мраз и понеже студът бил голям и ветровете връхлетявали силно и хапливо, загинали мно­зина войници и по-голямата част от товарните живот­ни...”
Така векове наред, преди и след нашата ера, различ­ни племена и войскови групи са кръстосвали през пла­нината. И всеки, който е минал по този път, дрънкал оръжие, грабел селищата край него, безчинствувал и разорявал. Затова в спомените на най-стари троянци той е наричан „проклетата калдърма”, „черният друм”, „зли път”...
В римско време съществувал само пътят. Няма до­казателства, че Троян е бил селище тогава. Населението е живеело около римските станции.
Новите заселници иа полуострова - славяните и прабългарите, намерили отсам Дунав полета с плодо­родни ниви, реки, пълни с риба, богати селища. Това им предложила равнината. Хемус се показал и този път сту­ден и неприветлив. Нищо повече не предлагал, освен девствени гори и полугладна земя. Изглежда затова ни­то славяните, нито прабългарите са оставили тъдява някакви трайни дири. Троян не е съществувал по това време. Историците откриват за пръв път името му мно­го по-късно.
Както и другите старопланински градове, Троян се е зародил през XV в. Подчиияването на България под турско владичество ускорило този процес. Тук идвали на няколко вълни преселници от Дунавската равнина - след набезите на влашкия княз Михаил Витяз (1596-1598), от Чипровския край - след неуспешното въста­ние (1688 г.) и бежанци от Македония (1750-1800 г.)
Скътан в северните склонове на Стара планина, някъде по средата между Вежен и Амбарица, на грани­цата между Балкана и Предбалкана, Троян не е съществувал за големия свят. Едва в 1689 г. италианският географ Джакомо да Ваньола за пръв път отбелязал на карта тази точка от земята. Той нанесъл Троян като град „Трайянак” до р. Осан, която извирала от „сре­бърната  планина”, от Хемус.
Легендите за възникването на Троян, както повече­то легенди, са пълни с противоречия. Според една той води началото си от „три хана” - странноприемници. Според втора от „три хана” - княза, които враждували помежду си. Според трета той бил в днешната Червянска лъка, при устието на Черни Осъм. При едно нашест­вие турците изклали жителите на Лъката, тя била удаве­на в кръв и затова я нарекли Червянска...
Легендите не спират дотук. Една друга твърди, че в Троян се заселил сам Паисий Хилендарски. Ще помис­лиш - и тоя ли град претендира да се намесва в така спорния въпрос за родното място на Паисий. Но леген­дата е пренесена от Разлог. Разложки кираджии тър­говци докарвали в Троян за продан тютюн, памук, кат ран. Те донесли и... тази легенда.
Паисий бил кираджия. Карал памук от Драма  до Пеща и Виена. Веднъж, когато бил на път, разложкият субаша похитил хубавата му сестра. Опозорена, тя се удавила в близката валявица. Стоян Баханов, така се казвал Паисий, се върнал и отмъстил за похитената си сестра, убил субаша с брадва и забягнал в Пещера. Там го познали кираджии и затова той избягал по-далеко. преселил се в Троян. Тук се оженил, сдобил се с челяд и се именувал не Стоян Баханов, а Петър Папазов. Една нощ внезапно напуснал Троян.
Троянските историци единодушно считат, че родът на Папазовци дошъл около 1750 г. от Банско. За разли­ка от посочената легенда, те предполагат, че основоположник на този род бил някой си поп Вълчо, пак от ро­да на  Паисий.
Изглежда че Папазовци наистина са дошли от ме­стата, които се сочат като родно място на Хилендаре-ца. Като разглежда тези догадки, проф. Михаил Арнау­дов заключава, че едва ли този поп Вълчо и неговите потомци - Папазовци, могат да имат нето общо имен­но с търговеца Вълчо и с брат му Паисий, за когото ня­ма доказателства да е бягал от Банско. Невероятно из­глежда и отъждествяването на Паисий с кираджията Стоян Баханов и ненаказаното му'от турците отмъще­ние.
В годините под робство Троян се е оформял посте­пенно като средище на околните колибарски села и ма­хали. Околното население идвало тук да се черкува. Събирали се под клоните на някой стар дъб на Кръста, на поляната при днешната църква, в Табашката ма­хала, под Турлата, при Церито, на Капинчо или в Червянската лъка.
На черковищата колибарите давали своя курбан, пиели вино, играели кръшни хора. След сватба булките трупали около ствола на дъба бели пити.
Колибарите не се събирали само за това. В сергиите на местни и чужди кираджии-търговци те намирали сол и ориз, памук и цървули, шарени мъниста и огледалца. Търговията с тези стоки била благоприятствувана от средищпото положение на Троян и от наличието па път до него.
Така около първите черковища-пазари възниквали една подир друга колиби, създавали се цели махали, растяло село Троян. Оживена търговия се извършвала и на махленските сборове и особено на панаирите при Троянския манастир.
Троян действително дължи много на римския път. До голяма степен той възникнал благодарение на него. Но той възникнал не за да прославя името на император Траян. Пред него историята поставила друга цел, съв­сем друга задача.
Фактите могат да отхвърлят легендата, че Паисий се е заселил в Троян. Безспорно обаче е друго - неу­кротимият дух на великия Хилендарец се вселил в сърцата на троянските балканджии, Троян станал едно от огнищата на българщината, той пазил вярата на бъл­гарина в своя род и език.

Чумави времена

Чумата! Ето една страшна напаст за троянеца в ми­налото. Нсслучайно я има и в най-лютите троянски клетви. Неслучайно и в наши времена чумата служи за олицетворение на нещо бедствено и поразяващо.
„.. .И пак того же лето 1837 беше велика смертоносна болест на человеците що е чума, по всичка вселонная и много человеци и деца и жени много безчет умряха... И бягаха человеците от градовете и от селата си на­вън по лозята от чумата да се укрият, но и там умря­ха...”
Неизвестен летописец е запазил спомена за страш­ната болест в хрониката на Троянския манастир.
Наистина чумата е била страшилище. Едни суеверни троянци вярвали, че това било „черна котка”, други - „безжалостна старица”, трети - „чорлаво момиче”. Но в едно или друго лице тя е била все напаст, която раз­махвала безмилостно косата си и трупала откоси от по­валени „человеци и деца, и жени много безчет”, както говори манастирската хроника. Не помагали нито мо­литвите, нито заклинанията на попове и монаси.
Намирали спасение само в гората. „Ако има чума - няма ли шума” - гласи едно троянско поверие. Чумата се страхувала от гората, не смеела да влезе в нея. А понеже и турците бягали от гората, тя много турци покосявала.
Чумави времена...
Да е била само чумата, сиромасите биха се спасили, овчарите и косачите биха си живели мирно и тихо. Ще омесят две пити, ще ги намажат с мед, ще ги оставят на Алдишки рът и „черната котка”, „чорлавото момиче” или „безжалостната старица” ще ги вземат и ще си отидат омилостивени.
Ами кърджалиите - тази не по-малка напаст! От тях пропищяло дете в  майка.
Те нахлували откъм Дрянова могила, край Буковец. Думкали тюлембеци (барабани). Тюлембеците вършели и добра работа - населението на Троян усещало навре­ме опасноста. Хората можели да стегнат цървули и да побягнат към околните гори и колиби. Тогава кърджа­лиите вършели своето - бастисвали българските къщи, грабели дрехи, скъпоценности и добитък, пиели и ядели и под ятагана им не един троянец погивал. Църквата „Свети Никола” била изгорена от кърджалии.
След всичко това си отивали. Гърмели отново тюлем­беци. Понякога само привидно си тръгвали и, за да бъ­дат по-убедителни, пращали свои хора да викат към горите:
- Излезте! Излезте... Поразиите си отидоха...
Скъпо се заплащала измамата. Опиянените и жадни за кръв и безчестия кърджалии се спускали над безза­щитните. И жертвите били не по-малко, отколкото в чумавите времена.
Три пъти, а сигурно и повече, Троян е нападан от кърджалии към края ма XVIII и началото на XIX век. Троянци нямали още сила, с която да ги възпрат. Тогава могли само да бранят пътищата и теснините из плани­ната.
Не само чума и кърджалии са морили колибарите.
Чорбаджиите грабели сиромаха-колибар също без всякаква милост, без всякакво съчувствие. Както всеки грабеж, така и чорбаджийският си имал свои криви пъ­тища и пътечки. Може би троянските чорбаджии да са отстъпвали по богатства на еленските или котленски чорбаджии, но те не са отстъпвали на събратята си от другите градове нито по хитрост, ήητο по скъперни­чество, нито по ненаситност. Не само това, те си имали и свои „секрети” за умножаване на чорбаджийското има­не. Например тъй наречените „откупни права”.
Тези „права” се получавали от турската власт. Трябва да не е бил малък подкупът за тяхното присвоя­ване. Какво значение имало това? Подкупът се връщал после с лихвите. Доколко изобретателни били троян­ските чорбаджии, личи именно от тези „права”.
Чорбаджи Петър Балевски си откупил „правото” да вписва вересия „пил не пил”. Ако сиромахът минел покрай кръчма на чорбаджията, бил длъжен да пие една ракия. Не се ли отбивал, кръчмарят и без това си я пи­шел на рабоша. Да е пил пък, негова воля...
Подобни права имали и други чорбаджии - чорбад­жи Спас, владетел на земите от Троян до село Шипко­во, и чорбаджи Васил Папазов - собственик на имо­тите от Троян до селата Орешак, Патрешко и Колибето (Черни Осъм). Така троянските земи били поделени между няколко едри земевладелци.
Освен това сиромахът не е могъл да продава свобод­но своя добитък. Както сочи в историческите си бележ­ки за Троян Власи Илиев, чорбаджията имал „право” да избере най-доброто добиче, да закупи на изгодна це­на целия излишен добитък. Само ако откажел да вземе, селянинът можел да продава другиму. Така било и с вълната от овцете. Срещу това свое „право” чорбаджия­та плащал известен данък на кабакчията (бирника) и през годината давал на селянина пари за цървули, сол, газ, ориз, въжа и сечива. Давал на заем, разбира се - при добра лихва.
Ако някой се осмелявал да заобиколи жестоките „права”, чорбаджийското заптие връщало търговеца в конака. Имало само един изход: или чорбаджията си вземал печалбата, или продажбата се разваляла.
Чорбаджиите се обогатявали и от събираните такси за пасищата в Балкана. Те използували известната „давия” със сопотненци, които с подкуп си присвоили част от троянските пасища. И от това прибавяли нещо към своето богатство троянските чорбаджии. Разгорещеният спор представлявал цяла „троянска война”, която започнала в 1846 г. и завършила след половин век - пет пъти по-дълго траяла, отколкото класическата война на древните гърци с Троя. Чорбаджиите водили съдебния спор чак в Цариград и Видин. Едва в 1896 г. троянци си възвърнали спорната земя, като заплатили за нея из­вестна сума. Но не от интересите на беднотията са били загрижени чорбаджиите. Съвсем не. Нито пък ги е тлас­кала мисълта за възстановяването на справедливостта. Мислили са най-много за своите бездънни кесии. Защото от пасищата те вземали всяка година данък. Чорбаджи Петър Балевски не пускал сиромасите, преди да платят тегобата си, и неведнъж предизвиквал негодуванието им.
За да продължи „войната" толкова дълго имало и други причини. По начало нейната тежест легнала вър­ху окъсания гръб на троянските селяни. От подкупите - в случая този „троянски кон" - се възползували не са­мо чиновниците от турската администрация. Чорбад­жиите не пропускали да „прихванат" и своя дял. Защо не, нали пасищата са техни... Представяли се сметки за фантастични разходи „по делото". Така само за чер­вен пипер (!) били похарчени не сто или двеста, а цели три  хиляди  гроша...
Селяните работели ангария по чорбаджийските имо­ти. Достатъчно било чорбаджи Петър да излезе с коня си на Присоето, да гръмне с пищова си и от околните махалички тръгвали по имотите му. А тe не били никак малко - всички лъки от Троян до село Чифлик били все „балювски”. Докато ратаите изоравали нивите и стигали до Чифлик, идвал ред на сеитбата, после на ко­панта, на коситбата, на жътвата, на сливобера. Към то­ва се прибавяла доставката на строителен материал за чорбаджийските къщи, хамбари, плевни и воденици... Край нямало сиромашкото тегло!
Чорбаджи Васил Папазов не оставал назад. Той вди­гал хората си с думкане на тъпан в село Орешак.
Тъпанът и пищовът са били и сигнал, и заплаха - който смее, да не излиза на ангария!
Всичко се пишело в чорбаджийския тефтер. Селяни­нът пари «е виждал, а в тефтера не можел да надникне. Какво ли пък е и можел да разбере, щом дълго време вместо тридесет е казвал двадесет и десет... Когато чорбаджията отварял тефтера, сиромахът треперел ка­то лист. Сякаш земята се разтваряла пред него, сякаш самата  чума се явявала.
Жестокостта на чорбаджиите растяла. Главата се на­веждала до едно време. Бушувал в гърдите на сирома­ха пневът и омразата. Около 1852 г. той се излял в пър­вия селски бунт в Троян.
Сиромасите дигнали сопи и геги и се запътили един ден към една от кръчмите на чорбаджи Петър. Как би се радвал той да са отивали за пиене! Ала бедняците влезли насила в кръчмата му за друго - за рабошите „пил не пил". Те били и поводът за вдигане на бун­та. Ще речеш - дребна работа!   Но рабошите не били малко - цели три чувала! Три чувала сиромашка пот и мъка! Селяните ги  грабнали и изгорили. Както бунтът, така и последвалите го вълнения спо­могнали да се премахнат или поне да се смекчат чор­баджийските „права”. Известно е, че малко преди осво­бождението от турско иго троянци свалили с бунт кмета, който защитавал интересите на чорбаджиите, и постави­ли за кмет човек от народа.
Троянските сиромаси имали и свои защитници. В тех­ните борби не малка роля е играл Никола Думанов - търговец на дребен добитък-соватчия. Той не можел да купува добитък от закрепостените селяни, чорбаджий­ските привилегии го ограничавали. Затова Колю Дума­нов повел борба срещу чорбаджиите. Той си спечелил и прозвището „фокаръ-бабасъ” - баща на сиромасите.
За фамилията на Думаните била характерна голя­мата почит към конете. Тогава троянци казвали: „Ако искаш да видиш добре гледана булка, върви у Пеновци; ако искаш да видиш добре хранен кон, върви у Думани­те...” Дядо Мичо от този род седем години не извеждал жена си на хоро, загдето веднъж забравила да напои коня  му...
Не се знае доколко Колю Думанов е обичал конете, но дълго се помнила защитата, която той взел над си­ромасите. В прочутата „троянска война" за пасищата той застанал на страната на бедните селяни. Искал да бъдат освободени от данъците, съветвал ги да не изпъл­няват безропотно чорбаджийските произволи, да не про­дават евтино добитъка си.
Затова и беднотията вярвала в него. Затова двана­десет пъти Колю Думанов бил избиран за кмет. За него се заговорило в предания и народни песни. Разказват, че майка му починала рано и той бил закърмен от самоди­ва. Други твърдят, че като не могли да го надвият, чор­баджиите го отровили. В една песен се говори как Колю Думанов се обръща към Койно Вълчовски:
„ .. .Ой, юлдаш, кардаш, Койно льо,
Можиш   ли   да   ми   пузнайш,
Чи шъ на Видин да идим.
Там   щъ  сичкото   разправим
По тази паша балканска..."
Така се нижели една след друга годините на тези стари времена. Времена на чума, на кърджалии и на чорбаджии.
Години  на  робия.

                                         От иглата до калема

          И в тая планина открай време са свирили медни ка­вали. И тук звънците на многобройни стада са огласяли нейните склонове. В най-старо време овчарството било главният поминък на троянските колибари. Балканът е суров, но той никога не с бил безмилостен към своите обитатели. Неговите обширни пасища не са били малко богатство. През първите два-три века от своето същест­вуване Троян се прочува с това богатство. Джелепите откарвали оттук цели стада овни, овци и пърчове за Ца­риград, за турския шуменски гарнизон и другаде. Дори и след Освобождението, когато Троян се оформя като един от най-занаятчийските градове в страната, простор­ният двор на троянеца има неизменно и порта за доби­тъка.
          Планината предлагала и друго - добра земя за ово­щарство. Нищо, че градините не били равни, че били пръснати далеко покрай горите. Сливовото дърво отдав­на е намерило благодатна почва за Троянския край. Пло­довете от него допълвали храната на балканджията, а варенето на троянска сливова ракия отрано се превърна­ло в доходен отрасъл. Без самохвалство троянци винаги са смятали, че това е техен, неповторим специалитет. И това не е напразно. То се дължи на особено благоприят­ните климатични условия за сливовата култура и за от-лежаваието на ракията. По сватби и празници, всеки път, когато троянецът се веселил, бъдненцата и ибри­ците са били пълни с кехлибарения елексир.
          От далечно време населението се занимавало и с ки-раджийство. Кираджията докарвал на самарите не само стоки за Продан. Той внасял виделина от другаде, бил е най-начетеният, най-знаещият троянец. Че кой ли пък друг е можел да види какво става по широкия свят? Кой можел да донесе голяма новина? Кой можел да купи ня­коя леснения от други краища?
          Кираджийските кервани... Колко пътища са измина­ли те! Веднъж ли са преминавали конете Балкана? Вед­нъж ли са пили вода при Цариград? Веднъж ли са скри­буцали коли до Свищов?
          Керванджиите-търговцн били очаквани гости в Троян. Тулумите им били пълни с дървено масло, торбите - с ориз. тенекиите - с маслини и риба. Момите избирали от тях гиздави премени - басми и ярки забрадки.
          Тежък и несигурен бил животът на керванджиите. Ето ги, тръгват на път. Товарът е готов - аби или шаяци, кобилици или гаванки. Работливите булки варят тлъсти кокошки. В тъмни зори отсяват брашно за път, посоляват го да е трайно. Торбата на пътника се пълни с чукан боб и сланина за чорбата, която ще вари из пътя в гли­неното гърненце. Нищо не трябва да купува кираджия­та, че инак току-виж сермията се пръснала.
          По далечните пътища керваните често са били затрупвани със сняг, гъста мъгла е забулвала пътя им, жажда е сушила устата им неведнъж. Не винаги са замръквали в кервансарай или куршумли-хан. Под откритото небе са ги дебнели разбойници. Случвало се е в края на керва­на да крачат унило коне, останали без стопанин, а в къ­щи отдавна очакват хубава вест.
          Не от всекиго кираджия е ставало. Затова и за тях и техните керванбашии, като Дули, Найден, Минко, Мичо и други, се разказват цели легенди. Делата на юнач­ния Дули се помнят и до днес. Той ходил чак в Албания да продава барут. Дробен бил наглед, а голяма сила имал и тръшнал противниците си - арнаути или заптие­та. Не се помнело чужда ръка да го е поваляла. Прочу­тият юначага можел да прескочи натоварена кола със сено.
          До втората половина на XVII в. Троян продължава да е селце на овчари, дървари, овощари и кираджии. Но през втората половина на следващото столетие, и осо­бено в началото на XIX в., Троян, наред с Габрово, Ко­тел, Елена, Трявна и други старопланински селища упорито търси и друга, по-надеждна опора от овчарската гега.
         При своето идване в Троян през 1871 г. именитият пъ­тешественик Феликс Каниц пише следното за поминъка на троянци:
          „...Троян наброява, от друга страна, тъкачи па шаяк, ножари, дърводелци, чиито произведения са приказно евтини - една великолепна лопата от дърво например струва само 19 стотинки. Варенето на ракия образува съшо един твърде доходен отрасъл.”
          През лятото селският труд е интересувал повечето от трояиците. Занаятчията от този град не е бил никога лишен от максул-собственото земеделско производство. Но хлябът не си е изкарвал от балканската земя и това го е карало да пести всяка троха. За да си осигури хляб за годината, той е трябвало да заляга още повече над занаята си.
          Като описва впечатленията от срещата си с троян­ския мюдюрин, Каниц отбелязва:
         „...Мюдюринът Мехмед ага започна да се прозява и аз направих същото. Какво можеше да се очаква от един такъв прост човек? ... Какъв културен напредък можеше и трябваше да се направи при такива обстоятелства? Не е ли чудно, че у българите се е запазила голямата жаж­да за просвета и такава индустриална мисъл?”
          „Индустриална мисъл”... Каниц е открил безпогреш­но този стремеж у троянските балкаиджии. Неволно се питаш, как се е родил този стремеж? Не са ли могли колибарите повече да се хранят от овчарлъка, от плодните дървета, от кираджийството? И кой е събудил неподози­раните дотогава сили и талант на тези хора от пущи­наците?
          Някои ще подхвърлят - средата била такава. Но ни­ма само в планинските селища има дървесина и желязо, глина и кожи? Защо в други, къде по-стари от Троян градове, занаятчийството не цъфти по това време? Други ще кажат - балканджията е замесен от особено тесто. Замесен - добре. Но защо е така?
          Причината ще трябва да се потърси другаде.
          Известно е, че след поробването на България тур­ците изтласкали българското население от равните и плодородни полета, присвоили по-голяма част от тях за свое владение. Подгоненото население тръгнало към пла­нините. Обитателите на планинските селища се увели­чавали постоянно, а земята била същата: и малко, и неплодородна.
          „Това планинско население - пише троянецът Иван Хаджийски, бележит български социолог - първо позна нуждата. Тя разтресе мозъка му и запали в него мъжду­кащия в началото пламък на гения. Кавалът беше за­хвърлен и заменен с иглата и калема. Със старата иди­лия беше свършено: тя отстъпи място на еснафските тезгяхи, на гайтанджийските чекръци и на търговските кер­вани. Началото на занаяти, търговия, индустрия, начало­то на капитализма у нас - началото на Възраждането беше краят на нашата първобитност.”
          Нуждата... ето кой е родил „индустриалната мисъл” на троянеца. Ето кой го е накарал да захвърли поетич­ния кавал и с калем в ръка да започне да прави еснафските сметки върху плочата.
          Разбира се, има и други причини, има и други щаст­ливи обстоятелства. Това са новите заселници. Те дош­ли от Етрополе, Чипровци, Охридско и от другаде, дош­ли със своя по-голям опит, с повече знания и умения, би­ли будни и стопански най-дейни хора, които се влели ка­то живителна струя сред завареното население. Като прибавим към това предприемчивостта и голямото ува­жение на местните троянци към всичко ново, ще разбе­рем зашо Каниц е констатирал този непреодолим стре­меж у балканджиите.
          Поминъкът, който храни голямата част от троянци преди освобождението, е абаджийството. То се развило благодарение на овчарството. Жените изпридали вълна­та, тъчели на домашен стан хиляди алибии шаяци. Об­леклото на местните планинци било предимно от шаяк. Мъжете носели гащи, елеци, антерии и пояси - все от шаяк. Жените обличали шаечени сукмани, минтани, антерии. терлици. Ето защо абаджийството и неговата раз­новидност - терзилъка, погълнали усилията на голяма част от троянци. Абзджийският еснаф станал главен фак­тор в стопанската дейност. Той задоволявал не само местни нужди. Веднъж например търговецът на шаяци Иван К. Марковски и неговият съдружник Иван Мичов събрали за една година 60 000 алибии шаяци, натовари­ли ги на сто коня и ги откарали за продан в Пловдив.
          Типично троянски занаят било кожухаро-калпакчийството. То обаче достигнало своя разцвет след Освобож­дението, когато омразният фес паднал най-после от главите. Тогава по главната улица на Троян се наредили не по-малко от 150-200 дюкяна на кожухаро-калпакчии.
          Троян е имал и своите прочути ковачи, папукчии, та­баци, бакърджии, бояджии и мутафчии. Но не те са съз­дали неговото първо име, не те са го направили прочут навсякъде. Други занаяти са разнесли името му по гра­дове и села. Те и днес не вехнат. Троян и сега се гордее с тях. Заслужено! Защото цели поколения от знайни и незнайни народни творци са влагали в къс дърво или ше­па глина своята душа и сърце.
          От най-далечни времена колибарите са обработвали дървото. Те живеели сред неизчерпаемо зелено съкровище. Какво ли не им предлагала гората - и правостволи буки, и податливи за дялане явори и круши, и липи, и клен, и леска. Габровци са возили сурово желязо през планини и проходи, по цели дни са пътували, докато осигурят работа на ковачи и леяри. А троянци са имали гор­ския „рудник” край себе си.
          Гората... - Колко много дължи троянецът на нея! Тя не е била само негов закрилник от тираните. Тя е изра­ботвала в продължение на много години у него чудесен усет към всичко красиво.
          От ранна пролет до късна есен букаците менили свои­те цветове и багри. Троянският балкан бил царството на бука. А няма по-прекрасна гора от буковата през есента. Тогава природата сякаш хвърля предизвикателство към човека и му казва - ето какво мога!
          Жълтеят се широките листа на липите по Капинчо, пламтят във всички оттенъци на небесната дъга буките по Черяшов дял, Поленици, Средни дял. Като че ли по­жари са обхванали горите в тихата есен.
          Неизразима прелест.
          Троянецът обичал открай време гората. Той влизал в гъсталаците не само с брадва в ръка, а и с ум в гла­вата. Знаел е какво й дължи и разумно се отнасял към нея.
          Горяните са положили началото на дърводелския занаят. Те използували най-прости сечива: трион и брадва-копанарка, тесла и свредел.
          Ако дървесината и днес е навлязла така широко в бита на хората, то какво може да се каже за онова вре­ме, когато тя е била всичко! И самите къщи, и колко домашни потреби, коларски предмети са били един от друг по-необходими и с нищо друго незаменими. Горяните са изработвали всичко това не само за себе си, но за колко още села и градове далеко от Троянския балкан. Дърводелството задоволява не само домашния, но и стопан­ския бит.
          Какво ли не е трябвало на селската къща тогава: ра­ло, хомот, лопата, кринче, корито, кобилица, хурка, чутура, софра, бъклица, главини и спици... Дълъг е спи­съкът на троянската дървения. И всичко това е минава­ло през ръцете на горянина, през неговите най-нрости сечива, през неговия примитивен струг.
          Той навреме се е сетил да впрегне в споя помощ бързоструйните потоци.   Водата задвижила дърводелските чаркове. Така редом с горянството се развило и стругарството.
         Не единствено постоянната грижа за залъка е дви­жила ръката на майстора. Защото той е дялал предме­ти, от които човек и днес се възхищава. У него винаги е бил налице стремеж да оживи дървото, да направи предмета близък на човека, да допълни неговата хубост. Този порив към красивото е карал майсторите-дърводелци да дават живот на простото дървено парче. По рак­лите те са чертали с холкера розетки, по иконостасите са изписвали образите на хората, на животните - тех­ните спътници в теглото, на дявола - вечно дебнещата злина; целия семеен мир.
          Овчарите дълбаели с нож върху дървото. И те са но­сели не гола тояга или гега, а облечената в геометрични фигури, назъбвання и резки тояга или гега. С какъв ме­рак овчарят е красил хурката или кобилицата за ха­ресаната от него мома. Тук е бил потребен целият огън на сърцето, всичкото умение на ръцете.
          „Шарената хурка” е прилягала тъй добре на строй­ния гъвкав стан на балканджийката. Не каква да е, а „писана ракла" е събирала моминското даре. Кобилицата с пъстрите резки е допълвала облеклото на бъл­гарката с неговите гайтани и везмо.
          Троянските занаятчии няма да спрат дотук в обработ­ката па дървото. Тяхното дърворезбено изкуство ще прекрачи след много време и по-нататък.
          Те са търсили и друг материал, в който е могло да се вложи умението на ръцете. Помогнала им пак плани­ната. Глината - тая проста червеникава глина по урви и сипеи.
          Кога му е хрумнало на колибаря да седне на грън­чарското колело и да „окаля” ръцете си, не се знае точно. Познато от най-дълбока древност като занаят в сегашния смисъл на думата, грънчарството се е зародило в Троян­ския край през кипящите години на българското въз­раждане.
          Една троянска легенда разказва за първия майстор-грънчар. Опитал се той да прави предмет от суха пръст, ала тя се пръскала и нищо не излизало. Заплакал от мъка той и тъкмо тогава станало чудото - сълзите размекнали глината и тя станала податлива и послушна на ръцете...
          По тия места има глина колкото щеш, има и земни бои, и работни ръце. Домът на хората не е можел без глинена паница, без гърне, без стомна, без саксия. Спи­съкът на предметите от глина не е по-малък от този на предметите от дърво.
          Троянските дърводелци и грънчари са били и търгов­ци. Приготвят ли стоката, те се стягали за път към рав­нината. Оттам се връщали с жито и мамули и осигуря­вали своя хляб. Имало е тежки дни, когато стоката по­дрънквала обратно, а стопанинът крачел замислен по пътя.
          Най-голяма търговия е извършвана по време на па­наира при Троянския манастир. Тук всяка година през август идвали търговци от всички краиша на българската земя и от по-далече. Търговците от Карлово, Сев­лиево, Ловеч, Габрово, Търново и Пловдив донасяли не само стоки, но и мостри, с които давали насока на занаятите, показвали им пътя за развитие.
          За размера на извършваната търговия говори поме­стената в цариградския вестник „България” дописка от 1860 г.:
          „ ... В Троянския манастир през м. августа, като до­шли тая година от околните места около 8000 души, от­ворили са 700 сергии и станали добри земания-давания.”
          Това показва, че панаирът с бил един от най-извест­ните в Отоманската империя.
          Все пак в робската обстановка нито дърводелството, нито грънчарството се могли да достигнат своя разцвет. Това става едва след Освобождението от тур­ско иго. Тогава преградите падат. И дърводелството, u грънчарството остават извън обсега на конкуренцията, издигат се на нова висота. Разширява се не само кръгът на произвежданите предмети, но се обогатява и тяхната украса. Грънчарството става масова проява на народ­ното изкуство. Навред се прочува троянската ангобна шарка с нейните „спуснати капки”, с извитите „гайтани”, с люшнатите „байраци” и разтворените „пеперудени крила”. Златни дипломи и медали от изложенията в Пловдив, София, Русе и дори Лондон са убеди­телно признание за златните ръце на троянските майстори - творци на красота.
          Възниква основателно един въпрос: защо в Троян се развиват преди всичко художествените занаяти? Наи­стина - защо? Макар и да живял при трудни условия, троянският занаятчия не се е взирал и не е слухтял тол­кова за туй, къде ще е голямата печалба. Той се е дви­жел от почитта си към красотата, от естествено разви­лия се у него естетически усет, дошъл от многообразния прелестен лик на гората, от хубостта на момата, от по­рива да възпроизведе ограждащото го прекрасно.
          Ако влезеш в Троянския манастир и разгледаш голя­мото изкуство на прочути възрожденски резбари, на зна­менити стенописци, на големи строители, веднага ще разбереш: ето от кой извор са пълнили душата си троян­ските хуркари, бъднари, кацари, грънчари. Ето го чудес­ният потик, незаменимата с нищо школа.
          Ярките багри по стените, разкошните орнаменти от пъстри цветя, хитоните и мантиите на светците, резби­те по иконостасите са помогнали много на майсторите да одухотворяват своите предмети от дърво и глина, да се формира една дългогодишна  традиция.
          Душевността на троянските еснафи не се отличава от душевността на нашия еснаф изобщо. Тежките усло­вия на живот са формирали неговите сурови закони:
          Работи от тъмно до тъмно!
          Работи залудо, залудо не седи!
          Работи, додето ти се опулят очите, пести, додето ти държи коремът!
          Двете кондики на троянските папукчии (обущари) и обединилите се с тях грънчари красноречиво разкриват тия закони.
          Отношенията на майсторите към чираци и калфи учудват със своята строгост. Три години чиракът е учил занаят при майстора (башкалия). При това той е бавел децата му, носел е вода, чистел, сякъл дърва, работел по имотите. Чак тогава чиракът ставал калфа, а пре­минел ли и калфенския срок, можел да стане майстор-башкалия. Тогава давал на „еснафската котия” (каса­та) определена сума. И само на нея ли? Ами първомайстора, десятника, чаушина? След всичко това новоогласеният изпълнявал последния си дълг - целувал ръка на майстора си. Той бил вече сам майстор.
          Троянските кондики от 1844-45 и 1852 г. били стро­ги към всяко нарушение на този ред. Ако някой се осме­лявал да го наруши, еснафът го съдел и вземал урече­ното от него. През време на учението се забранявало ходенето по седенки. За такава постъпка се налагали глоби и се удряли по „сто еснафски тояги”...
          Под натиска на ниската производителност на ръчния труд и недостатъчното му заплащане се формира типич­ната и за троянеца стопанска пресметливост, достигаща до т. н. боткаджилък - пестене и на най-малката монета. Това не е черта само на. габровеца, не единствен той е иронизиран затова, че яде хляб и пести всяко петаче. Троянецът не пада по-долу от него. Ако е изгубил две пари, ще изгори свещ за десет, но ще ги търси. Ще ре­чеш - каква пестеливост! Но еснафът мислел по-иначе: парите можеш да изгубиш, но навикът да се пести не бива да се губи. Днес - петак, утре - грош, а после току-виж и цяла къща!
          Както сочи Иван Хаджийски в голямото си социоло­гично изследване „Бит и душевност на нашия народ”, тази „страхотна привързаност към дребния интерес и към нещата от еснафското имущество” се е пораждала единствено от немотията. Чиракът започвал от нищо, а трябвало да  бъде всичко.
          В тази трудна борба на еснафа троянската жена взе­мала най-дейно участие. Тя предяла и тъчала, тя шаре­ла грънците. Тя водела и домашното стопанство, кога­то мъжът тръгнел по търговия, и нерядко печелела през това време повече и от него. Тя оряла и копала, жънела и косяла. Тази роля отхвърлила първоначалното неза­читане на жената в семейството. Еснафът отхвърля до­ри налаганото от чорбаджиите разбиране, че на жената не било потребно образование. През 1872 г. в троянското училище са приети 30 момичета, а само две години по-късно се открило и специално девическо училище.
          Трудолюбието и пестеливостта на троянката са също пословични. В спомените си един троянец пише, че ко­гато майка му била болна, отказвала да яде. Съвестно й било, че ще се храни, без да е работила.
          Колкото и да бил труден животът на еснафа, все пак той не е бил аскет, не се е лишавал от своите забавления. Имало е дни, когато улицата на троянските еснафлии ехтяла от бурни шеги, когато изобретателни комици са я заливали в смях. Имало е празници през зимата, когато пред къщите се изнасяли в снега запалени печ­ки, пържели се пържоли и ракията и виното се пиели направо от белите  менци.
          При празник на отделните руфети (еснафи) музи­ката влизала от къша на къща, събирала занаятчиите и ги водела до църква. Тук занаятчията нравел даре­ния за църквата, за училището, а на общата трапеза си е позволявал и по-големи волности.
          Такива дни са били не само за забавление. Те са били отдушник от непосилната работа, средство за раз­товарване от напрежението на трудовите делници.
          В такива дни мъже и жени се веселили до насита. Пищели гайди по махалите, а за големите великден­ски хора на Кръста идвали свирци чак от тетевенски села. Това са били и своего рода прегледи на накита и гиздавостта на момите, на стронността на момците. Момите се пременявали в новите сукмани и атлазени аитерии, забраждали аладжа-шамиите (в по-стари вре­мена слагали на главите „сокай” - обръч с опънато бяло платно на него). Лачени обувки на краката, грив­ни на ръцете, чапрази на коланите - всичко е допълва­ло моминската хубост. Момците пък обували дънестите до коляно потури, обличали шаечните елеци, изкривя­вали рунтавите островърхи калпаци.
          По Васильовци започвала Нова година. Кой не я очаквал с нови надежди? Моми и ергени излизали вър­ху леда над Бели Осъм. Ладували се в чест на Лада - богинята на хубостта. Момите хвърляли в менче с во­да и овес пръстените си или други украшения. Всеки припев преди изваждането на пръстен предричал съд­бата на момата, професията на нейния бъдещ съпруг.
          Ако запеят: „Скрибук-памук-през планина” - щял да бъде кираджия; ако „Синьо сукно цволи кърше” - бояджия; ако „Цървул стяга, въз дол бяга” - хайду­тин; ако „С крака рита, с ръце пипа” - грънчар...
          После всички подхващали хорото.
          По тлаки и седенки се пеели троянските песни за живота на хората от Балкана, за техните радости и скърби.

                                               Раждането на града

           В извехтелите страници от хрониката на чорбаджи Васил Папазов с две-три думи са отбелязани най-важ­ните събития  като:
           „...Оженихме Пенча за Ана.” „Намери се  Василчо”. „Роди се Димка...”
           Ала в годината 1868, годината в която Троян е станал град, не е отбелязано това „раждане”. Случаен про­пуск? Или летописецът е сметнал, че такова нещо ня­ма защо да се отбелязва?
           Нека си представим тогавашната картина на Троян. Неговите 600 двукатни къщи са наредени в полу­кръг край левия бряг на Бели Осъм. В тях обитават над 3500 троянци. Край чаршията един до друг са занаят­чийските дюкяни. Чуват се отсечени удари на ковачи и бакърджии, на тъкачни домашни станове. Някъде по-края от гърлото на грънчарска пещ бълва гъст дим. В Табашката махала се носи мирисът на сурови кожи. Дърводелци дялкат с тесли и брадви. По околните хъл­мове пасат стада.
           Улиците на Троян са все още без калдъръм. В су­хо време те са прашни, а при дъжд - кални и покрити с локви, за да ги преминеш, трябва да скачаш от ка­мък на камък с голяма пъргавина. Село Троян...
           То се управлявало от ловчанския мюдюрин и се чи­сляло към Търновския санджак (окръг). Освен кмет­ството в него имало един полицейски участък. Един чаушин (старшия) и няколко заптиета (стражари) са би­ли единствените представители на ислямската каста, изпълняващи съвсем произволно властта си над бъл­гарите. Пример за тези произволи вземали от чиновниците в турската администрация в Ловеч. При всяко ид­ване в Троян те искали богати гощавки и всеки протест потушавали със силата на камшика.
           С нескрита злоба и ненавист гледали поробителите на възмогването на Троян. Като прибавим и кърджа­лийските нападения, ще разберем незавидната участ на българщината.
           Към всичко това се прибавили и безпринципните разпри между „горнокрайци” и „долнокрайци”. Една огромна липа на мястото, дето днес с пощенската стан­ция, е била „граничният стълб”. Малките решавали спо­ра по Капинчо, Телчерево и Равни рът с прашки в ръце. Големите не си служели с прашки, но камъкът бил вина­ги в пазвата. И това било много по-опасно.
           Тези раздори взели застрашителен размер, не се из­черпвали само с обиди и хули. Стигнало се до избор на двама кметове. Всеки си имал свой печат и свои кабакчии...
           Ябълката на раздора била подхвърлена от чорба­джиите. Това били техните ежби за имоти, за богатство, за надмощие в общината. А знайно е, че нито чорбаджи Петър Балевски, нито чорбаджи Васил Папазов са се спирали пред нещо, за да увеличат имането си.
           Дълго време чорбаджиите държели с помощта на турската власт общината в овои ръце и чак след упори­та борба тя им била отнета. Поверена била в ръцете на Никола Думаиов - „защитника на сиромашта”.
           В по-старо време по-видните чорбаджии и еснафи избирали кмета, като гласували с бобени зърна - бели и черни. Но при избирането на Колю Думанов изборът бил явен. Мюдюринът питал кои са за него, кои за чор­баджийския кандидат. Думанов събирал най-много хо­ра след себе си. Тогава мюдюринът три пъти разменял местата на кандидатите с цел да обърка избирателите. Напразно   Колю Думанов станал кмет.
           На сцената излязла вече друга сила - занаятчии и търговии.
           Троян не можел да остане дълго на некалдърмоса-ната улица. За най-дребни работи троянци били прину­дени да ходят в Ловеч. Ръцете им били вързани. Занаят­чии и търговци виждали административните и стопански улеснения, които можело да донесе признаването на Троян за град. Взели кметството в свои ръце, те започнали да държат здраво юздите, да ръководят по-нататъшното развитие на Троян.
           В годината, през която Троян бил признат за град, кметове са били Иван Марковски - долни край и Дочо Боджаков - горни край. Забележително е, че и двата „края” са вече единодушни - селото трябва да стане град! Особена енергия в това дело вложил Иван Мар­ковски.
           Кой е този пръв градски администратор?
           Неговият дом бил край хана на Васил Спасов, близ­ко до реката. В същност това е бил тогавашният център на Троян. Сам Иван Марковски, както и Васил Спасов, се оказали и в друг „център”, в центъра на революци­онната борба. Марковски бил търговец на коприна и бакър, той за пръв път внесъл в Троян английски пиро­ни, неведнъж ходил на панаир чак в Узунджово. Имал и гайтанджийски чаркове, бил и терзия. Учил се в ки­лийно училище и после сам се доучвал, защото и учите­лят му не знаел кой знае колко много. В своя домашен долап Иван Марковски    пазел грижливо    учебници по аритметика и граматика, но до тях бил и „Царственикът” (Паисиевата история), броеве от Славейковата „Смесена китка” и вестник „Гайда”.
           Човек с много професии, Иван Марковски не успял нито в една. Но не е тъй в обществените работи. Близ­ките му изнемогвали и го съветвали да остави обществените разправии и да оправи своето положение. Той бил непреклонен:
           - Предпочитам да умра, отколкото да живея като добиче!
           В неговия дом неуморният Матей Прсображенски-Миткалото намерил не само сигурна квартира, намерил н горещ следовник. Той донесъл на Иван Марковски „Горски пътник” на Раковски. Не се излъгал възрожден­ският учител - в Троян спечелил още един „пътник” в революционната борба за освобождение на Отечеството. Само няколко дни след първата среща между два­мата през пролетта на 1868 г. Иван Марковски яхнал кончето си и се отправил към Ново село, за да сподели с приятелите си Нанко и Колю Пачников идеята за осво­бождение.
           И след това той неведнъж товарил коня си с гайта-ни и обикалял селата Ново село, Велчево, Дебнево, Патрешко, та дори и в Севлиевско ходил. Този мним гайтанджия!
           В дъното на чувалите си криел торбичките с барут. И още нещо слагал до барута: български книги. Защото разбирал, че те са, които могат да запалят барута.
           В неговия дом се приготовлявали фишеци, леели се куршуми, а син му Марко ушил знаме за въстание.
           Цялата тая дейност Иван Марковски водил строго конспиративно. Бил същевременно и постоянен „съвет­ник на мюдюрина” (идааре азаасъ), и член на местния таен революционен комитет, известен под името хаджи Ибраим Ефенди.
           Пред съда в Русе срещу Иван Марковски отправили строги обвинения: изровени под дръвника дръжка и ре­мък на знаме; открити под купа дърва и съчки куршу­ми и фишеци; най-после, намерена на втория кат пуш­ка...
           Той се държал с достойнство и отричал всичко. А ко­гато председателят на съда узнал, че има пред себе си „мюдюрски съветник”, възкликнал:
           - Ама че добра работа си вършил на султана!
           Забегнем ли още по-напред, ще видим същия Иван Марковски да изнемогва след Освобождението, останал без дом, затънал в дългове.
           И само той ли изпитал тази незаслужена горчиви­на?
           Усилията на двамата кметове дали резултат. В 1868 г. Троян бил признат от село за град (касаба). Това е само осем години, след като първенствуващото старопла­нинско Габрово станало град. Троян станал и нахия (околия), която включвала осем селски общини: Бели-осъмека, Патрешка, Орешашка, Шипковска, Терзий­ска, Балабанска, Белишка и Колибарска. Тогава е бил построен и конакът за мюдюрина, запазен с известни Промени и днес до центъра на града.
           И така, Троян вече имал своя административна власт, започнал да живее като град. Това предизвиква интерес към неговите първи стъпки. Една от тях било нареждането да се направи калдъръм пред всеки дюкян по главната улица, да се мете два пъти в седмицата пред къщите. Вижда се - троянци се заели веднага с уреж­дането на   градеца   си.
           Но чорбаджиите, тези опаки хора, гледали с присмех на извършваните промени. Дълго време иронизирали настойчивостта на Иван Марковски, подигравали де­цата му и самия него.
           „Очевидец бях - пише Минко Ив. Марковски, - когато един от бившите големци дойде на дюкяна ни и се обърна към 12 - 13 годишний му син, та попита:
           - Где е баша ти бе, момче?
           - Отиде нагоре, из село - наивно му отговори мом­чето.
           - Тют, маскара недна... Из касабата, защо не ка­жеш, бе? Баша ти се разсипа да го прави касаба. а ти още село го наричаш - с ироничен тон му забележи, па си  замина   из   пътя.”
           Турската власт се отнасяла с пълно равнодушие към тези реформи. По-късно това равнодушие прераства в изненада от направеното, за да стигне до озлобление и превръщане на града в пепелище.
           Мюдюринът Азизаа - първият изпълнител на съдебно-административната власт, бил твърде безволен човек. Той говорел турски и гръцки, по български съв­сем нямал намерение да учи. Показателен за неговата ленивост е самият начин, по който осъществявал власт­та си. С една написана на турски език и подпечатана призовка (изаре) мюдюринът пращал заптието при тър­сения ответник по жалбата. Призовката се прибирала отново и се използувала, докато стане на парчета и докато ... мюдюринът намерел сили да напише нова.
           Погрешно би било да се счита, че причина за без­различието на турската власт бил само мързелът на нейните чиновници. Тя изобщо се е отнасяла враждеб­но към всякакъв напредък у българите и това е било причина за нейното нехайство. Дори в случая с призов­ката личи господарско пренебрежение към личността на българина.
           Настоятелността на троянци обаче не пресекнала. Иван Марковски, Димитър Попов (Папазов) - бъдещ председател на революционния комитет, и Иван Казанджиев - притежател на големия Казанджийски хан, се явили пред Русчушкия ваали паша (губернатор), който минал през Троян на път за Пловдив по случай откриването на железопътната линия Цариград-Пловдив. Делегацията поискала настоятелно да се издаде ираде на шосе (царски път) от Троян до Ловеч, за редовна поща, телеграф и пазар веднъж седмично. Очевидно с, че това са били много насъщни нужди за по-нататъш­ното развитие на града. Особено пътят. Изоставен от дълги години, той бил поправяй от дунавския валия Митхат-паша. Турските строители минали по следите на римските, но и след това Троян не е имал добра път­на връзка с Ловеч.
           Настоятелни в исканията си, местните сили били оше по-унорити в направата на пътя. Иначе той не би станал за година-две. Турското население отказвало да работи на пътя, а в отделни случаи от невежество то­ва правели и българи. Невежеството се проявило и в по-опасни форми: пуснал се слух за убийството на инициаторите, подсилвало се по различни начини негодуването срещу тях. Въпреки това пътят бил довършен и станал една живителна артерия за новопризнатия град.
           Годината 1868 е действително богата с промени в стопанския и административен живот на Троян. Оформи­лото се занаятчийско-търговско съсловие показало сво­ята жизнеспособност, деловитост и предприемчив дух.
           И още нещо - годност да изпълни един по-висш дълг: участие в националноосвободителната борба.

     „Московската  казарма"

 Ученият човек е като дялан камък: където и да го поставиш - все ще прилете!
 Но в робските години четмо и писмо не се учело никак лесно. Тъмната мъгла на невежеството дълго вре­ме е забулвала душите. Пробуждането не настъпило изведнъж.
 Троянският манастир бил първото училище. Мона­сите запознавали своите послушници с наустницата (часослова) и псалтира, учели ги да пеят в църква. Монаси са учителствували и по други градове и села и се връщали пак в манастира. Монашеско училище в мана- I стира било открито в 1765 г. Две-три десетилетия след I това тук се оформила цяла „троянска школа”.
 Феликс Каниц ни е оставил един възторжен отзив за откритото в 1869 г. манастирско училище за деца от околните села и махали:
 „През време на моето пребиваване в манастира най-много ме интересуваше училището. През есента и зимата броят на децата достига една стотица. Човек се трогва, като вижда колко много желае да излезе от своето невежество този малък народ.
 Учениците се учат да четат, да пишат, да смятат, да пеят; те знаят по малко история, география, славянско богослужение. И, ще го кажа с мъка, сравнението с много планински села на Западна Европа не би било сигурно в ущърб на тези забутани в Балкана области.”
 Първите учители в Троян са дошли от манастира. От­криването на първата килия се отнася към 1773 г., а на първото начално училище - към 1820 г. В хрониката на троянската църква е записано: „До 1835 г. е имало училище в Троян. Пясъчници. Писане на пясък с влаче­не на пръста.”  В своето „ЗемлеописаниеНеофит Хилендарец и Ем. Васкидович казват, че Троян имал „ед­на красна църква и едно славяноболгарско училище”.
 Главната грижа за просветното дело се поела от църковно-училищното настоятелство. Благодарение на него­вото усърдие през 1847 г. в двора на троянската църква се построила сграда за   взаимно училище Тя имала повече стаи, таблици за обучение по Ланкастерската систе­ма и чипове.
 Но и тук се пишело върху пясъка на предните чинопе и само по-напредналите ученици си служели с карандаш и мастило. Учениците четели и заучавали урока едновременно. За да не доближават и късат таблиците, пред тях имало железни полуобръчи. При занятия обръчите се вдигали хоризонтално, а след това се спускали надо­лу. Така се извършвало обучението по четене. По-напред­налите пишели върху хартия. Те имали дивит-кутия за ученическите принадлежности. Поставян на пояс, поня­кога дивитът умело служел и за бой в игрите и лудории­те.
 Характерно за това време е и друго - в училище оти-вали само момчета. Дали поради заетост на дъщерите в къщна работа или все още поради разбирането, че на жената не е потребна наука? В спомените на старите троянци са останали два случая за учене на момичета: една попска дъщеря и една годена мома, чийто годеник искал жена му да бъде учена. Каква завидна за времето взи­скателност!
 След въвеждането на взаимоучителната метода, око­ло 1840 г., в Троян дошли възпитаници па Христаки Пав­лович от Свищов - учителя над учителите - дякон Пен­чо Иванов, Минко Марков, Пенчо Банков, Яким Райковски. Високопросветени в тогавашните науки, те донесли и нещо ново - свързаното писмо. До тяхното идване в Троян познавали само простото или черковно писмо.
 Учебното дело цъфтяло при тези учители. В Троян идвали да се учат и от по-далечни селища. Ще кажеш - всичко тръгнало както трябва. И изведнъж, през 1861 г., вестник „Гайда” на Петко Р. Славейков помества остра бележка: троянци обесили своя учител Даскал Вълчо.
 „Ако бедният учител Вълчо е заслужил с нещо неблагодарността на своите съграждани... нямаше ли друго средство? Ако на троянци се е пощяло да бесят, сека ми се не беше ред от даскал Вълча да захванат...”
 Пак през тази година „Гайда” жигосва троянските чорбаджии, загдето не полагали никакви грижи за учеб­ното дело. Видно е - тези дописки са писани от троянец и навярно това е бил учител, може би и личен приятел на дядо Славейков.
 Даскал Вълчо бил родом от Колибите. Той се учил в манастира и учителствувал дълги години в Троян. Пре­подавал по панакидата - дъска, намазана с восък. Уче­ниците му седели на дъски и учели наизуст наустницата и светчето. Даскал Вълчо бил едновременно клисар, свещар, певец в черковния хор и пчелар. Цялото му стопан­ство било в двора на училището, близо до църквата.
 Коя е причината, загдето двама негови ученици за­дигнали от църквата въжето, с което се вдигало и спу­скало кандилото на олтара, и с него изпратили своя учи­тел да разговаря с бога?
 Около 1855-1860 г. възпитаниците на Христаки Пав­лович в Троян се пръснали един но един. Дякон Пенчо Иванов и Пенчо Банков били отровени от гърци. Попаднало в други ръце, училището започнало своя упадък. Причина за това били вече невежеството на самите учи­тели. Колкото по-неуки били те, толкова по-изобретателни ставали в създаването па цяла система от жестоки ин­квизиции над учениците. Към какво ли не са прибягва­ли: стягане, затваряне на тъмно, бой с тънки и с дебе­ли пръчки, връзване с козинява връв, занлюване, коленичене върху царевични зърна, намазване с черна боя...
 Твърде дълъг е списъкът на физическите наказания. Побоищата в училите се приемали като нещо естествено и от родителите. Нерядко бащата довеждал момчето си при учителя с думите: „На, даскале, предавам ти го чо­век, а искам да ми го върнеш кожа и кокали...”
 Едни обясняват обесването на даскал Вълчо с неве­жеството и алчността за пари. Други твърдят, че даска­лът се отнасял нечовешки с двамата си ученика, които му помагали в стопанската работа. Сигурно е едно: же­стоките обноски отблъсквали учениците от училище.
 Може би и даскал Вълчо да е заплатил с живота си своето нечовешко отношение към младежите, които ограмотявал.
 Едно десетилетие по-късно истинска вълна на ученолюбие залива отново Троян. Нейното начало започва през преломната за града 1868 година. Възрожденският просветител-революционер Матей Преображеиски-Мит­калото, а скоро след него и сам Васил Левски започнали да минават често тъдява. Те потикиали по-будните тро­янци настоятелно да издигнат града си в просветно от­ношение, та да могат чрез просветата да повдигат на­ционалното съзнание. Все с тази цел те ги съветвали да основат читалище и да групират около него патриотичен кръжок.
 Семето попаднало в добра почва. През 1870 г. мла­дите - Васил Бочсв, Васил Димитров, Калчо Ангелов, Минко Шипковснски и други, предимно из средата на занаятчии и търговци, основали читалище, абонирали го за вестници и списания, доставили книги за прочит. Запа­лена била една негаснеща светлина.
 Консервативните троянски чорбаджии се нукали от злоба. Не е никак чудно - неукият е слепец, води го, къ­дето искаш. Те успели да спънат и това дело, внесли раздори в читалището и предизвикали разтурването му. По този повод Цвятко Павлов от Ловеч - горещ последовател на Васил Левски, изразил в писмо до троянци негодуването си от чорбаджиите и дал съвети как да се въз­станови започнатата „свята рабута”: „...аку бъдим за интерес да залавями рабути, то трябва да уставим всичко настрани” - завършвал авторът на писмото, кое­то написал може би по внушения на самия Левски.
 Заръките на Левски и Матей Преображенски но ос­тавяли троянските патриоти на мира. Мисълта за учеб­ното дело ги завладявала напълно. Липсвал само про­светен, инициативен, родолюбив учител. Такъв те упо­рито търсели и скоро случили.
 Илия Белковски, току-що завършилият възпитаник на Пловдивското училище, дошъл през пролетта на 1871 г. в Троян. Колко навреме е дошъл той! Неговото идва­не не само запълва една празнина, то извършва истин­ска революция в учебното дело на града.
 Младият учител изхвърлил старата система на пре­подаване с таблици и въвел звучната метода по програ­мата на Пловдивското училище. Учениците били разде­лени на отделения и класове. И най-важното - Белков­ски въвел нов ред и дисциплина, нов дух в училище, не­що което станало сигурен залог за нов напредък.
 Не с наказания, а с умел педагогически такт Бел­ковски разпалвал стремежа за повече знания. „Белков­ски ни накара - пише в спомените си неговият ученик Никола Гимиджийски - да се съревноваваме кой по-добре да си научи и каже урока без подканване и без наказания. Той въведе и туризма - ходехме с него по близките баири, отбивахме се до манастира.”
 Ако до идването на Белковски в Троян имало само сто ученика, то при напускането му - 1875 г., те били вече 460! И не единствено цифрата е внушителна. Учи­лището се наложило като една необходимост, като ва­жен обществен институт. Родителите, които не изпраща­ли децата си в училище, просто нямали смелост да се оправдават с каквото и да било.
 Учителят не пропускал случай да заговори и пред учениците си за освобождаването на Отечеството ни. Когато веднъж ги водил през местността Ливадето, под село Орешак, той им казал, че местността е удобна за войска, но „наша, а не турска...”
 Илия Белковски, както всеки истински учител през Възраждането, станал учител и на възрастните. Запознал се с Васил Левски още в Пловдив, той влязъл за­едно с първите в състава па Троянския революционен комитет. С учителя Цвятко Златев - троянец, завър­шил образованието си в Одеса - въвели празнуване­то на деня на Кирил и Методий. Пак двамата потик-нали троянци да изгонят калугерките от метоха и да открият девическо училище, да създадат още едно мъ­жко училище с три класа. Двамата помогнали да се възстанови и разтуреното читалище. Тяхната пародо-полезна дейност дала тласък и на друга културна проява.
 1872 година. Късна есен. Табашката махала с ожи­вена необичайно. В дома на Димитър Попов се съби­рат първите театрални зрители. Разговарят, насядали на дъски, сандъци, триноги столове - кой където наме­рил. Махленски деца носят пейки от хана на Васил Спасов за гостите-търговци на овни и някакъв турчин от Пловдив. Всички чакат с трепет невижданото досега зрелище.
 Един миндерлик, декориран с листникова дъбова шума - това е сцената, на кояю оживяват героите на първото театрално представление в Троян - на „Много­страдалната Геновева”.
 Читалище.  Училище. Театрално  представление...
 Този явен напредък в културно-просветните работи на града намерил и прекрасен материален израз.
 През пролетта на 1872 г. майсторите на Уста Генчо от Трявна оставили торбите със зидарските си инстру­менти под големия бряст на троянската църква. Много­числен народ се събрал на поляната под него. Вълне­ние обхванало душите на троянци. Полагал се първият камък на новото училище - новия храм на културата.
 Денят бил 23 април. Чудесен пролетен ден. Ден на ново пробуждане.
 Вдъхновителят е бил пак Белковски, а преди него-неуморните апостоли Васил Левски и Матей Преобра­женски. Настойчивият учител се оказал и талантлив ар­хитект - изработил сам проекта за строеж по образец на Пловдивското училище.
 Троянският еснаф развързал щедро кесията си. Той, който проявявал пословична пестеливост и държал смет­ка за всяко петаче, сега сам си определял налог и драговолно го давал. Защото вече се измъкнал от оковите на невежеството и разбрал какво свято дело се започвало. Защото неговият стремеж към духовно, а оттам и към политическо освобождение, с нищо не можел да се угаси.
 Уста Генчо завършил училището много скоро. През октомври същата година на поляната се издигала сгра­да на два ката. В нея имало четири големи класни стаи, две по-малки, четири квартири и голям салон на горния кат. От града и околните колиби се стичали балканджийчета с торбички през рамо. В тях те носели парче корав просеник, а в гърдите си - една голяма жажда за наука.
 Това е то „жълтото училище”, както го нарекли за­ради краската, с която било боядисано отвън. Такови училище не е имало не само в околните села, но и в близ­ките   до Троян  градове.
 Твърде характерна е оценката на просветните пре­образования, дадени през 1874 г. не от троянец, а от „слу­чаен пътник” в цариградския вестник „Напредък”:
  „...За Троян... скоро случи ми се да мина оттам, дето зарадван видях, че всичко се е изменило в пет-шест години.” Вместо старото порутено училите стои величествена сграда, снабдена с нови учители. Другите им обществени работи засега са добре... Ако да има и още един или двама съпернически начала, пак младите се показват доста деятелни и съгласни. Дано бъдат всегда тъй.”
 Как се радвали на училището балканджиите от Троянския   край!
 И каква ненавист пораждало училището у турците... Още при започването му те процеждали през зъби: „Вие не правите училище, а казарма за московците!”
 В своите „Записки по българските въстания” Захари Стоянов пише, че училището се издигало „гордо и ве­личествено”, че било „идол на балканската цивилиза­ция”. Като възпроизвежда влизането си в Троян, където бил затворен в конака от турците, той продължава:
 „...Видът на тоя паметник па българското бъде­ще от един път повдигна злъчката на моите трима спътници-турци.
   - Хич на такова село, посред тоя балканлък, при­лича ли да има такова здание, високо като пашовски конаци? - каза старият башибозук.
 Целта, за която е било построено, малко по мал­ко излиза наяве - отговори Мустин Чауш, - то е бил) направено с московски пари, цели 60 торбички карабони (рубли), изпратени от руския цар до чорбаджиите. Под вид па училище за децата те приготвили казарма за комитите.
 - Казват, че вътре имало два топа и около три хиляди оки барут - възрази башибозукът. - Това учи­лище ще бъде в състояние да изяде главите на троянчани. Днес-утре щял да пристигне ферман на ръцете на Хасан ага да удари цялото село...

                        Белята на ловчанския сахатчия


Следва...